Hoe werkt de koppeling met Bol.com?
Om de producten in uw webshop te plaatsen voor verkoop op bol.com dient u te beschikken over een verkoopaccount. Is je account goedgekeurd en actief? Dan kun je aan de slag met de koppeling. Het voordeel van de koppeling is dat alle bestellingen in de admin van je webshop zichtbaar zijn en dat de voorraadstanden altijd bij beide platformen actueel zijn.

1. Instellingen voor de webshop opvragen
Je zult 2 API sleutels moeten opvragen in je account bij Bol.com. Je kunt hiervoor de volgende link bezoeken (https://www.bol.com/sdd/settings.html#!/services/api) of rechtsboven klikken op je naam > instellingen > API instellingen. Je dient onder Technisch contactpersoon je gegevens in te vullen en akkoord te gaan met de API voorwaarden. Hierna kun je onder Client credentials klikken op Aanmaken en vul je onder "Naam API gebruiker" de naam van je webshop in, en klik je op Ja, voeg toe. Je dient nu de Client ID en Client secret (klik op Toon secret) over te nemen.


2. De gegevens invoeren in de webshop
De gegevens die je in stap 1 hebt opgezocht dien je in de bol.com koppeling in te vullen. Hiervoor ga je naar "Externe koppelingen > Bol.com > ". Na het opslaan van de API sleutels is het aanbevolen om de "Standaard instellingen" te controleren en indien nodig te bewerken.


3. Een product toevoegen
Wat belangrijk om te weten is dat elk product dat je op bol.com wilt plaatsen een geldig EAN nummer moet hebben. Heeft je product een EAN nummer, dan kun je deze gaan toevoegen. Ga naar Webshop > Producten. Klik vervolgens op het product dat u wilt toevoegen en ga naar het tabblad Externe koppelingen. In dit scherm vindt u helemaal bovenaan de kop Bol.com. Klik hieronder op Plaatsen op Bol.com


In het volgende scherm ziet u een overzicht van de belangrijkste specificaties van het product. Controleer nogmaals goed of alles klopt voordat u het product gaat plaatsen. Als alle gegevens correct zijn klikt u op Plaatsen op Bol.com

Het kan een paar minuten duren alvorens de gegevens zijn doorgezet naar Bol.com, maar de praktijk leert dat het ook langer kan duren.

4. Is alle informatie bij bol.com bekend?
Wanneer er onder status "Gepubliceerd" staat is het product zichtbaar op Bol.com. Staat hier echter de melding: Niet gepubliceerd (4004: You are the first to sell this item on bol.com. Please add a product category.)? Dan is het product nieuw bij Bol.com en zul je de verplichte gegevens moeten aanvullen op bol.com (Artikelen > Mijn artikelen).

Mijn aanbod in de webshop
Het is ook mogelijk om in uw webshop een overzicht van alle toegevoegde producten in te zien. Daarvoor gaat u in het dashboard naar Externe koppelingen > Bol.com > Mijn aanbod. Hier ziet u naast een lijst van producten ook mogelijke foutmeldingen zoals een ongeldige EAN code. Wanneer u een product heeft toegevoegd aan uw Bol.com account, kunt u in dit scherm op Mijn aanbod bijwerken klikken. Ook dit proces kan enige tijd in beslag nemen.


Het product staat al in mijn bol.com account
Ook dan kun je het product koppelen. Het is dan wel belangrijk dat je eerst op "Mijn artikelen bijwerken" klikt voordat je het product activeert voor bol.com. Doe je dit niet? Dan zul je een "duplicate offer" foutmelding krijgen.